در ستایش دنیای جدید

اگر از علاقمندان انیمیشنهای دیزنی هستید این روزها انیمیشن «قرمز شدن» (Turning Red) محصول استودیو انیمیشن پیکسار یکی از زیر مجموعههای ابر کمپانی دیزنی در دسترس تماشا قرار گرفته است. کارگردانی این انیمیشن با دومی شی بوده است که پیش از این نامش در میان عوامل انیمیشنهایی مثل «دایناسور خوب» یا «داستان اسباب بازی۴» آمده بود اما « قرمز شدن» اولین تجربه کارگردانی فیلم بلند او به حساب میآید. او کارگردانی انیمیشن کوتاه Bao را هم در کارنامه خود دارد که با آن برنده اسکار بهترین انیمشن کوتاه در نود و یکمین دوره این فستیوال شد. بعد از موفقیت انیمیشن کوتاه Bao پیکسار از او خواست سه ایده برای یک فیلم بلند ارائه کند و که بیش از همه ایدهی انیمیشن «قرمز شدن» مورد توجه قرار گرفت.
«قرمز شدن» داستان دختری کانادایی – چینی به نام می را در تورنتوی کانادا روایت میکند. می که ۱۳ سال دارد به همراه پدر و مادرش یک معبد خانوادگی را در این شهر میگردانند و داستان خانوادهشان را برای توریستها روایت میکنند. داستان اینکه جد بزرگ آنها به حیوانات علاقمند بوده و یک روز خودش تبدیل به یک پاندا میشود. اما این همه داستان خانواده نیست. می یک روز متوجه میشود که بر اساس یک سنت، زنان خانواده در سن بلوغ به هنگام عصبانیت و شدت احساسات تبدیل به یک پاندای بزرگ قرمز میشوند. کارگردان این داستان را به مسئله عادت ماهانهی دختران، تفاوت نسلها، دوران بلوغ و زندگی چند فرهنگی امروز پیوند میزند. دومی شی در نگارش فیلمنامه به سراغ تجربیات خود از دوران بلوغ و زندگی به عنوان یک مهاجر در کانادا رفته است.
بسیاری از موضوعهای زندگی امروز را در انیمیشنهای اخیر دیزنی میتوان دنبال کرد. دیزنی در این سالها علاوه بر این که در داستان پردازی به سراغ فرهنگهای دیگر میرود، تلاش میکند در شمایل فیلمهایش هم چند فرهنگی دیده شود. مثلا در همین انیمیشن «قرمز شدن» در خیابانها یا فضای مدرسه زنان با حجاب را میبینیم. حالا حتی در میان کارگردانهای دیزنی، زنان با حجاب هم دیده میشوند. سال گذشته انیمیشن «فلورا و اولیس» یکی از محصولات دیزنی بود که کارگردانی آن به لینا خان سپرده شد که به حجاب سر صحنه فیلم حاضر میشد. البته هنوز حضور خاورمیانهایها در داستانهای دیزنی و جلوی دوربین چندان پر رنگ نیست.
نظرات
هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.