02188193169

همواره بی سرو‌صدا، همچنان پر فروغ

“فیلوکتت”

کم نیستند هنرمندانی که با اولین اثر خود، مخاطبان را شگفت‌زده کرده و کوله‌باری از جایزه و افتخار را به خانه برده‌اند اما تجربه نشان داده کمتر پیش می‌آید چراغ آفرینشگری‌شان، در گذر سالیان همچنان پر فروغ بماند و بویژه در هنری مانند تئاتر در کشور ما کم نبوده‌اند استعدادهایی که بعد از دوره‌ای کوتاه به کارمند بدل شده‌اند و خلاقیت‌شان کمرنگ شده ولی امیر رضا کوهستانی، یکی از  کم شمار هنرمندانی است که بعد از نزدیک به دو دهه از آغاز فعالیتش همچنان می‌تواند اجراهایی نفس‌گیر، پیش روی تماشاگرانش بگذارد.

جوانکی بیست و چند ساله بود از شیراز که با اجرای ” رقص روی لیوان‌ها” در جشنواره تئاتر فجر و پس از آن در تالار مولوی خوش درخشید و با همین اثر که دومین تجربه کارگردانی‌اش بود، از مرزهای داخلی گذر کرد و خیلی زود به صحنه تئاتر دیگر کشورها راه یافت. تا آنجا که کمتر از یک دهه بعد، به عنوان “کیارستمی تئاتر” مشهور شد

از همان سال‌های آغازین فعالیتش برای همکاری با هنرمندان دیگر کشورها دعوت شد.

او که با اجرای نمایش‌هایی مانند “در میان ابرها”، “17 دی کجا بودی”،” ایوانف”، ” دیوار چهارم”، “سالگشتگی”، “شنیدن” و” بی‌تابستان”، تماشاگران را مجذوب خود کرده بود، هرچند طرفدار میزانسن‌های نشسته و به قول خودش “مکتب شیراز” ! است ولی همچون شاعر زادگاهش، سعدی، مرد سفر است و تجربه حضور در بسیاری از کشورهای صاحب تئاتر را دارد و در خارج از کشور نیز اعتباری کم‌نظیر به دست آورده به گونه‌ای که حضور او به عنوان نماینده ایران در هر فستیوال، امتیازی برای آن رویداد هنری به شمار می‌آید و این سخنی به گزاف نیست که اگر بود، حضور جهانی او در این سال‌ها این اندازه مستمر نمی‌ماند. تجربه حضور او در کشورهایی همانند آلمان، ایتالیا، سوییس، مقدونیه، بلژیک، هلند، اتریش، انگلستان و … گواهی است بر این مدعا کارگردان مورد نظر ما هرچند وارد دوره پختگی شده، اما همچنان در پی تجربه‌های نو است.

او هرچند بیشتر بر اجرای نمایشنامه‌های خودش متمرکز بوده اما هر از گاهی، اثری از نویسنده‌ای دیگر را نیز به صحنه برده. کوهستانی از تجربه‌های تازه ابایی ندارد

اجرای نمایش ” دیوار چهارم” با متن از تیم کراوچ و “ایوانف” بر اساس نمایشنامه مشهور چخوف نشان می‌دهد او تعصبی ندارد که حتما متن‌های خودش را اجرا کند و حالا در تازه‌ترین تجربه اجرایی خود در آلمان، سراغ نمایشنامه “فیلوکتت” رفته است؛ نمایشنامه‌ای از “هاینر مولر”، نویسنده و شاعر آلمانی.

نمایشی که برخلاف دیگر آثارش از جهان اسطوره‌ها برخاسته و روایتگر ماجرای کماندار نامدار یونان است و تماشاگر را به دل تاریخ می‌برد اما رویکرد مارکوپولوی تئاتر ما، همچنان نوگرایی است و در این اجرا نیز از دو صحنه بهره برده است. او در کنار صحنه اصلی که بازی بازیگرانش را به نمایش می‌گذارد، صحنه دیگری با استفاده از چندین دوربین ساخته.

نمایش تازه او با بازی سه بازیگر خارجی روی صحنه جان گرفته است. ادگار اکرت در نقش «فیلوکتت»، یورگ‌پوز در نقش «ادیسه‌ئوس» و نیکلاس وتزل در نقش «نئو پتولموس» روی صحنه تئاتر “دویچس” که یکی از سالن‌های قدیمی و بزرگ تئاتر برلین است، روی صحنه رفتند.

با نخستین اجرای این نمایش در روز 13 مهر ماه (5 اکتبر)، جمعی از تماشاگران مشتاق آلمانی و ایرانیان مقیم برلین به تماشای این اثر نشستند.

مهم نیست که کاگردان بی حاشیه ما با چند بازیگر جوان ناشناخته کار کند یا با بازیگر قدرتمندی مانند حسن‌معجونی یا بازیگران نامدار جهانی، او همیشه توانایی میخکوب کردن تماشاگران را دارد

در سال‌هایی که تئاتر ما روزهای چندان روشنی نداشته،  امیرضا‌کوهستانی یکی از معدود ستاره‌های همیشه درخشانی است که به دور از جنجال و هیاهو، هم مایه دلخوشی تماشاگران داخلی است و هم سفیر همیشه درخشان ایران‌مان در آن سوی آب‌ها

نظرات

نظر خود را در مورد این مطلب به اشتراک بگذارید.

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.

جدیدترین مطالب

به یاد بنیانگذار ارکستر
ارکستر سمفونیک تهران روز‌های شش تا هشت بهمن بعد از مدتی وقفه به دلیل شیوع کرونا بار دیگر روی صحنه خواهد رفت. در این اجرا ارکستر قطعه‌ی کنسرتو ویولن از…
راز‌ها و نوار‌های ویدئو
این روز‌ها سریال «آرشیو ۸۱» (Archive 81) از تولیدات شبکه نتفلیکس در دسترس تماشاست. سریال در ژانر وحشت دسته‌بندی شده و بر اساس پادکستی به همین نام ساخته شده است.…
روزی روزگاری پدر و پسری
– این روز‌ها فیلم تلویزیونی «ری داناوان: فیلم» (Ray Donovan: The Movie) در دسترس تماشا قرار گرفته است. این نام بیش از همه با سریال معروف شبکه‌ی Showtime شناخته می‌شود.…